BaaS (Backup-as-a-Service) to backup danych w chmurze, który jest uruchamiany na zlecenie klienta i zgodnie z umowami SLA (Service Level Agreement). Za zarządzanie usługą backupu i przywracania odpowiada dostawca.
Nie należy mylić BaaS (Backup-as-a-Service) z backupem online. W tym drugim przypadku firmowy dział IT wykorzystuje chmurę jedynie jako dodatkową przestrzeń do przechowywania kopii zapasowych (backup target), podobnie jak dyski twarde czy taśmy.
BaaS to usługa w chmurze, składająca się z mechanizmów tworzenia kopii zapasowych oraz jej przywracania. Operator takiej usługi utrzymuje niezbędny sprzęt i aplikacje oraz odpowiada za zarządzanie nimi. Po stronie klienta instaluje się tylko agentów backupu, niekiedy tylko urządzenie backupowe (tzw. appliance). Nie ma jednak potrzeby kupowania serwerów i oprogramowania backupowego czy wdrażania rozwiązania do deduplikacji.
Backup-as-a-Service (BaaS) – co warto wiedzieć?
- BaaS to usługa w chmurze, umożliwiająca tworzenie kopii zapasowych oraz ich przywracanie.
- Utrzymuje ją dostawca, a klient nie musi inwestować w sprzęt i oprogramowanie, co generuje oszczędności.
- BaaS umożliwia odzyskanie danych utraconych w wyniku awarii, ataku hakerskiego, czy błędów ludzkich.
- Backup w chmurze nie wyklucza lokalnego backupu. W wielu przypadkach ich połączenie przynosi najlepsze efekty.
- Backup jako usługa sprawdza się także w przypadku urządzeń mobilnych.
- BaaS pomaga spełnić założenia reguły 3-2-1, według której należy przechowywać dane w 3 egzemplarzach, na 2 różnych nośnikach, w tym na 1 poza siedzibą firmy.
Dlaczego warto zainwestować w backup?
Postępująca cyfryzacja biznesu i rosnące wykorzystanie znacznych ilości danych czynią ryzyko ich utraty niezwykle poważnym. Odzwierciedlają to statystyki z 2021 roku: na świecie statystycznie 93% firm bez rozwiązania do backupu i disaster recovery (DR) upada w rok po utracie danych.
Usługa Backup-as-a-Service to odpowiedź na te ryzyko. Umożliwia odzyskanie danych utraconych w wyniku awarii, uszkodzenia lokalnego repozytorium, a także przypadkowego lub celowego usunięcia kopii zapasowych. Ponadto dzięki temu, że kopie zapasowe w ramach usługi BaaS znajdują się w zewnętrznym ośrodku, są bezpieczne w przypadku ataków hakerskich – także typu ransomware (atak szyfrujący).
Oszczędności dzięki backupowi w chmurze
Niemal wszyscy użytkownicy BaaS decydują się na korzystanie z tych usług, aby ograniczyć koszty. Najczęściej migracji dokonują w momencie odświeżania środowiska IT. Wtedy muszą bowiem podjąć decyzję o zakupie nowego sprzętu albo przejściu na backup danych w chmurze. Jeśli zdecydują się na backup w chmurze, oszczędności pojawią się bardzo szybko, ponieważ następuje przesunięcie wydatków z części kapitałowej do operacyjnej. Oczywiście z czasem suma miesięcznych opłat będzie rosnąć, dlatego przed podjęciem decyzji należy dokonać projekcji kosztów.
Średnio 33% budżetów IT idzie na utrzymanie przestarzałych systemów: serwerów, sieci, pamięci masowych. Z kolei 25% jest przeznaczane na realizację strategicznych projektów. Pozbywając się kosztów backupu i przywracania z części przeznaczonej na utrzymanie przestarzałych systemów – i zamieniając je na wydatki operacyjne – można zaoszczędzić środki dotychczas służące zakupowi i utrzymaniu systemów backupowych.
Nie należy patrzeć na BaaS tylko z perspektywy niskich opłat miesięcznych. Powinno się dokładnie przeanalizować, co obejmuje usługa i jakie są dostępne opcje dodatkowe. Części z nich to tylko miłe dodatki. Niektóre mają jednak krytyczne znaczenie. Zaliczają się do nich bezpieczeństwo usługi, parametry SLA czy portal samoobsługowy dla klientów.
Wybór BaaS nie musi oznaczać rezygnacji z lokalnego backupu. Jeśli dotychczas używane rozwiązanie do tworzenia kopii zapasowych sprawdza się w niektórych obszarach, a w innych nie, można go nadal używać, uzupełniając niedostatki usługą BaaS. Przykładowo proces ciągłego tworzenia backupu bazy danych działa dobrze, ale są problemy z ochroną serwera Exchange, ponieważ zapisywanie kopii zapasowych nie mieści się w oknie backupu. W tej sytuacji serwer pocztowy może okazać się dobrym kandydatem do ochrony z wykorzystaniem BaaS. Nawet duże firmy mogą korzystać z tych usług do backupu w przypadku zdalnych pracowników lub w oddziałach.
Polecane
Zadbaj o ciągłość biznesową z MAIN
Backup danych w chmurze – pozostałe zalety
Jedną z największych zalet BaaS jest zautomatyzowanie backupu danych, który jest wykonywany w określonych odstępach czasu, np. co dziennie lub raz w tygodniu. W ramach niektórych usług tworzone są obrazy danych zawierające szczegółowe informacje o backupie. To z kolei znacznie usprawnia współdzielenie dokumentów w ramach platform do pracy grupowej. Backup jako usługa to również dobry wybór, jeśli chodzi o ochronę urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów).
Kolejną zaletą BaaS jest przechowywanie kopii danych w zdalnej lokalizacji, co chroni przed skutkami awarii obejmującej całe środowisko lokalne. Dlatego backup danych w chmurze zaliczany jest do grupy rozwiązań zapewniających firmom ciągłość biznesową (rozwiązania Disaster Recovery). Dodatkowo Backup-as-a-Service pomaga spełnić założenia reguły 3-2-1, według której należy przechowywać dane w trzech egzemplarzach na dwóch różnych nośnikach, w tym na jednym poza siedzibą firmy.
Backup w chmurze może również wyeliminować ręczne zadania związane z wymianą taśm magnetycznych. Systemy chmurowe cechują się też wysoką skalowalnością. Dzięki temu można korzystać z większej lub mniejszej przestrzeni w zależności od bieżących potrzeb.
Zobacz również
Przejrzyj artykułyPlanujesz migrację zasobów do chmury?
Nasi eksperci odpowiedzą na każde Państwa pytanie. W zrozumiały sposób opiszą, jak działa MAIN i opracują najbardziej efektywne rozwiązanie.