Nie należy mylić BaaS (Backup-as-a-Service) z backupem online. W tym drugim przypadku firmowy dział IT wykorzystuje chmurę jedynie jako dodatkową przestrzeń do przechowywania kopii zapasowych (backup target), podobnie jak dyski twarde czy taśmy. BaaS to całe rozwiązanie backupowe działające w chmurze, które jest uruchamiane na zlecenie klienta i zgodnie z umowami SLA (Service Level Agreement). To dostawca usługi odpowiada za zarządzania usługą backupu i przywracania.

BaaS to usługa z chmury składająca się z mechanizmów tworzenia kopii zapasowych oraz jej przywracania. Operator takiej usługi utrzymuje niezbędny sprzęt i aplikacje oraz odpowiada za zarządzanie nimi. Po stronie klienta instaluje się tylko agentów backupu, niekiedy tylko urządzenie backupowe (tzw. appliance). Nie ma jednak potrzeby kupowania serwerów i oprogramowania backupowego czy wdrażania rozwiązania do deduplikacji.

BaaS w trzech odsłonach
Oferta BaaS jest zróżnicowana w zależności od wymagań SLA klientów czy regulacji prawnych. Mamy trzy główne modele. Są to:

  1. BaaS w chmurze publicznej

Jest to najprostszy model, w którym dostawca usługi przechowuje kopie zapasowe danych klientów. Może to być jego własna chmura lub infrastruktura chmurowa wynajęta w ramach Amazon S3, Google Cloud czy Microsoft Azure. W tym modelu dostawca instaluje agentów backupu u klientów, ale zarządzanie backupem i przywracaniem danych po awarii odbywa się z poziomu chmury. Ceny zależą od ilości chronionych danych i wymagań SLA.

  1. BaaS w chmurze prywatnej

Chmura prywatna to różnie definiowane pojęcie. W tym przypadku chodzi o fizycznie wydzielone środowisko w chmurze (np. klaster), które realizuje tylko jedno zadanie (w tym przypadku BaaS). Jest to propozycja dla klientów szczególnie wrażliwych na kwestie bezpieczeństwa danych. Może to być również usługa świadczona przez samo przedsiębiorstwo na potrzeby poszczególnych departamentów, oddziałów lub spółek zależnych. Może nawet być tak, że klient wynajmie usługodawcę, aby ten zarządzał jego chmurą prywatną.

  1. BaaS w chmurze hybrydowej

Niektórzy dostawcy łączą zasoby lokalne (np. urządzenia backupowe) z usługami chmurowymi. Zaletą takiego rozwiązania dla klienta jest szybkie tworzenie backupów lokalnie, a dopiero w kolejnym kroku przesyłanie ich do chmury w zdeduplikowanej już postaci. Minusem jest konieczność utrzymywania urządzenia backupowego i zarządzania nim w lokalnym centrum danych.

Oszczędności dzięki rozwiązaniom w chmurze
Niemal wszyscy użytkownicy BaaS decydują się na korzystanie z tych usług, aby ograniczyć koszty. Najczęściej migracji dokonują w momencie odświeżania środowiska IT. Wtedy muszą bowiem podjąć decyzję o zakupie nowego sprzętu albo przejściu na usługi BaaS. Jeśli zdecydują się na backup w chmurze, korzyści finansowe pojawią się bardzo szybko, ponieważ następuje przesunięcie wydatków z części kapitałowej do operacyjnej. Oczywiście z czasem suma miesięcznych opłat będzie rosnąć, dlatego przed podjęciem decyzji należy dokonać projekcji kosztów.

Średnio 33% budżetów IT idzie na utrzymanie przestarzałych systemów: serwerów, sieci, pamięci masowych. Z kolei 25% jest przeznaczane na realizację strategicznych projektów. Pozbywając się kosztów backupu i przywracania z części przeznaczonej na utrzymanie przestarzałych systemów – i zamieniając je na wydatki operacyjne – można zaoszczędzić środki dotychczas służące zakupowi i utrzymaniu systemów backupowych. Korzyścią jest również ograniczenie kosztów kadrowych w IT.

Nie należy patrzeć na BaaS tylko z perspektywy niskich opłat miesięcznych. Powinno się dokładnie przeanalizować, co obejmuje usługa i jakie są dostępne opcje dodatkowe. Części z nich to tylko miłe dodatki. Niektóre mają jednak krytyczne znaczenie. Zaliczają się do nich bezpieczeństwo usługi, parametry SLA czy portal samoobsługowy dla klientów.

Wybór BaaS nie oznacza rezygnacji z lokalnego backupu. Jeśli dotychczas używane rozwiązanie do tworzenia kopii zapasowych sprawdza się w niektórych obszarach, a w innych nie, można go nadal używać, uzupełniając niedostatki usługą BaaS. Przykładowo proces ciągłego tworzenia backupu bazy danych działa dobrze, ale są problemy z ochroną serwera Exchange, ponieważ zapisywanie kopii zapasowych nie mieści się w oknie backupu. W tej sytuacji serwer pocztowy może okazać się dobrym kandydatem do ochrony z wykorzystaniem BaaS. Nawet duże firmy mogą korzystać z tych usług do backupu w przypadku zdalnych pracowników lub w oddziałach.

Plusy i minusy usług typu BaaS
Jedną z największych zalet BaaS jest zautomatyzowanie backupu danych, który jest wykonywany w określonych odstępach czasu, np. co dziennie lub raz w tygodniu. W ramach niektórych usług tworzone są obrazy danych zawierające szczegółowe informacje o backupie. To z kolei znacznie usprawnia współdzielenie dokumentów w ramach platform do pracy grupowej. Backup jako usługa to również dobry wybór, jeśli chodzi o ochronę urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów).

Kolejną zaletą BaaS jest przechowywanie kopii danych w zdalnej lokalizacji, co chroni przed skutkami awarii obejmującej całe środowisko lokalne. Backup w chmurze może również wyeliminować ręczne zadania związane z wymianą taśm magnetycznych. Systemy chmurowe cechują się też wysoką skalowalnością. Dzięki temu można korzystać z większej lub mniejszej przestrzeni w zależności od bieżących potrzeb.

Natomiast główną wadą BaaS jest znacznie wydłużony czas przywracania w porównaniu do kopii zapasowych przechowywanych lokalnie. Dane trzeba bowiem przesłać przez Internet. Poza tym ograniczona przepustowość łączy internetowych oznacza, że backupu nie da się robić często. Są również wątpliwości dotyczące kontroli dostępu do danych w chmurze, np. przez pracowników firmy realizującej usługę BaaS. Ten problem można ograniczyć, stosując szyfrowanie. Z drugiej strony, jeśli hasło do odszyfrowania plików się zagubi, przywrócenie danych nie będzie możliwe.

33% budżetów IT idzie na utrzymanie przestarzałych systemów: serwerów, sieci, pamięci masowych. Pozbywając się kosztów backupu i przywracania z części przeznaczonej na utrzymanie przestarzałych systemów - i zamieniając je na wydatki operacyjne - można zaoszczędzić środki dotychczas służące zakupowi i utrzymaniu systemów backupowych. Korzyścią jest również ograniczenie kosztów kadrowych w IT.

Zobacz również

10 Lip 2019 Strefa eksperta

Automatyczny backup do chmury jest ciekawym i coraz częściej rozważanym rozwiązaniem. Zadania związane z bezpiecznym przechowywaniem danych spadają bowiem na operatora usługi. Ten zaś zapewnia odpowiednią infrastrukturę i wykwalifikowany zespół specjalistów IT.

16 maja 2019 Strefa eksperta

Podczas licznych prelekcji na konferencji poruszone zostały kwestie rozwiązania chmurowego, miedzy innymi: jakie ryzyka i wyzwania wiążą się z realizacją działań mających na celu przeniesienie istniejących usług oraz zasobów IT do środowisk cloud computing oraz jak się do nich przygotować.

10 Lip 2019 Strefa eksperta

Chmura obliczeniowa wydaje się być receptą na wiele problemów i pomaga sprostać wielu wyzwaniom. Jednym z nich - niezwykle istotnym z punktu widzenia biznesu - jest sprawny i elastyczny rozwój, dostarczanie i utrzymanie aplikacji biznesowych.

Poznaj naszych partnerów