Z tego wpisu dowiesz się:
- Jakie były potrzeby spółki Omecon w zakresie infrastruktury pod usługi IT
- Czym cechuje się rozwiązanie zaproponowane i wdrożone przez zespół MAIN
- Jakie korzyści czerpie klient z dedykowanej chmury dla logistyki
Kim jest klient
Omecon dostarcza dedykowane rozwiązania IT zaprojektowane do optymalizacji operacyjnej w dystrybucji, logistyce i transporcie. Należą do nich m.in. aplikacje mobilne, webowe, bazodanowe oraz systemy raportowe oparte o technologię Java oraz architekturę mikrousług.
Pełna oferta obejmuje projektowanie, implementację, utrzymanie, rozwój i doradztwo w zakresie aplikacji służących do:
- Zarządzania transportem liniowym (TMS),
- Optymalizacji tras i dostaw,
- Zarządzania placem i awizacją dostaw (YMS),
- Obsługi ostatniej mili,
- Wsparcia procesów e-commerce,
- Wsparcia pracowników terenowych (SFA).
Do grona klientów Omecon należą liczni operatorzy logistyczni oraz przedsiębiorstwa handlowo-dystrybucyjne, m.in.: DPD, GLS, Pekaes, British American Tobacco i Euronet.
Potrzeby klienta
Omecon oferuje systemy także w modelu SaaS, co pociąga za sobą konieczność posiadania stabilnej i łatwej w zarządzaniu infrastruktury informatycznej.
Poszukiwaliśmy rozwiązania o wysokiej niezawodności, które jednocześnie pozwalałoby zachować elastyczność konfiguracji i w prosty sposób tworzyć dedykowane systemy dla naszych klientów.
Innym istotnym elementem, który braliśmy pod uwagę podczas wyboru dostawcy usług Data Center, były kompetencje zespołu technicznego – tak, aby wykorzystać tę wiedzę i tym samym nie budować kompetencji po stronie naszej Spółki.
Wybór rozwiązania – logistyka w chmurze
Po analizie usług dostępnych na rynku firma Omecon wybrała chmurę dla logistyki i zdecydowała się osadzić swoje środowisko produkcyjne na dedykowanych hostach fizycznych w usłudze Dedicated Private Cloud.
Od razu też uznano, że środowisko musi być dodatkowo zabezpieczone rozwiązaniem Disaster Recovery, które dziś staje się standardem zapewniającym ciągłość działania.
Na czas PoC MAIN stworzył środowisko w chmurze prywatnej na współdzielonych zasobach (Virtual Private Cloud). W międzyczasie tworzona była infrastruktura pod środowisko dedykowane.
Wdrożone środowisko
Podstawowy ośrodek chmury dla logistyki znajduje się w głównym centrum danych MAIN w Warszawie, a zapasowy – w Equinix IBX® WA3, również w Warszawie. W obu znajdują się po trzy serwery, macierze IBM i infrastruktura sieciowa (przełączniki i firewalle). Utworzono kilka oddzielnych sieci, przeznaczonych zarówno pod maszyny produkcyjne, jak i środowisko fizyczne.
Środowisko dedykowane oparliśmy na dwóch lustrzanych lokalizacjach o wysokiej wydajności i zapewniających High Availability (HA).
Są one w pełni redundantne, odporne na pojedynczy punkt awarii oraz połączone LAN i FC.
Replikacja pomiędzy lokalizacjami oraz szyfrowanie danych odbywają się na poziomie macierzy. Mechanizm przełączania między lokalizacjami został oparty o VMware Site Recovery Manager.
Umożliwia on tworzenie grup maszyn i zautomatyzowane przełączanie między nimi według określonych planów w przypadku awarii. Dzięki temu testowanie planów przywracania danych nie zakłóca działania systemu, a złożone ręczne procedury odzyskiwania danych stają się zbędne.
Ponadto, cała chmura dla logistyki podłączona jest pod monitoring, co zapewnia:
- Informowanie o problemach i awariach w infrastrukturze na bieżąco,
- Osiągnięcie wysokiej dostępności,
- Informacje o problemach wydajnościowych.
Opracowany system powiadomień pozwala na przeciwdziałanie awariom infrastruktury i działania prewencyjne.
Polecane
Usługi szyte na miarę
Zarządzanie środowiskiem
W przypadku chmury dla logistyki stworzonej dla Omecon zadania związane z utrzymaniem środowiska zostały rozdzielone pomiędzy zespoły MAIN oraz klienta. Po stronie inżynierów MAIN leży zarządzanie fizycznym sprzętem. Do wykonywanych przez nich czynności należą:
- Konfiguracja switchy, firewalli i macierzy,
- Administrowanie serwerami,
- Monitoring całego hardware.
Zarządzanie wirtualizacją oraz systemami operacyjnymi odbywa się przy współudziale klienta i obejmuje m.in.:
- Zarządzanie politykami dostępowymi na firewallu,
- Konfigurację i aktualizację hostów i sieci,
- Tworzenie maszyn wirtualnych,
- Tworzenie kopii zapasowych,
- Konfigurację i aktualizację systemów operacyjnych i aplikacji,
- Monitoring środowiska wirtualnego.
Opinia klienta
Nowe środowisko ułatwia zarządzanie oraz zapewnia wysokie bezpieczeństwo przetwarzanych danych. Wypracowana z zespołem MAIN architektura daje duże możliwości szybkiego skalowania rozwiązań, które przygotowujemy pod konkretną instalację naszego systemu &UP®.
Każda instalacja &UP® jest inna, każdy klient ma inne wymagania i potrzeby - nie tylko funkcjonalne, ale też związane ze spełnieniem wysokich wymogów bezpieczeństwa oraz konfiguracji infrastruktury IT.
W przypadku sprzedaży systemu &UP® w modelu SaaS, w ramach którego np. dokonujemy integracji z istniejącymi systemami klienta, odpowiednie dostosowanie środowiska informatycznego jest bardzo ważne i bezwzględnie wymagane.
MAIN zapewnia nam duże możliwości konfiguracyjne w zakresie infrastruktury sieciowej, elastyczność w kreowaniu polityk backupu, czy bezpieczne sposoby podłączania się do systemu. Koledzy z zespołu MAIN wspierają nas w wypracowywaniu najlepszych rozwiązań infrastrukturalnych dla naszych klientów, w oparciu o uruchomione dla nas środowisko.
Planujesz migrację zasobów do chmury?
Nasi eksperci odpowiedzą na każde Państwa pytanie. W zrozumiały sposób opiszą, jak działa MAIN i opracują najbardziej efektywne rozwiązanie.