Dlaczego chmura jest doskonałym środowiskiem dla e-commerce? Dzięki swojej charakterystyce e-commerce w chmurze zapewnia stałą dostępność, bezpieczeństwo oraz możliwość rozwoju bez ograniczeń. Stanowi też jedno z narzędzi wspierających skuteczność sprzedaży. Odpowiednio skonfigurowany cloud ułatwia też sklepom internetowym optymalizację w zakresie kosztów, kadr i przestrzeni. Jak e-commerce w chmurze osiąga wszystkie te korzyści?
Sprawdź nasze realizacje dla sektora e-commerce:
E-commerce w chmurze – zalety w pigułce
- Stała dostępność – Czyli to, na czym klientom zależy najbardziej – nieprzerwane działanie nawet podczas dużych skoków ruchu. W chmurze zapewniają ją skalowalność oraz stabilność.
- Wzrost sprzedaży – Stała dostępność sklepu i szybkie działanie w chmurze to lepsze wyniki SEO i doświadczenia użytkowników. Oznacza to więcej klientów i mniej porzuconych koszyków.
- Bezpieczeństwo danych – To ważny element budowy zaufania klientów. Dane w chmurze przechowywane są na serwerach klasy Enterprise, a chronią je: monitoring, kopie zapasowe oraz procedury reakcji na incydenty.
- Optymalizacja kosztów – Chmura to zaawansowane środowisko dostępne bez wysokich nakładów inwestycyjnych oraz wysokich kosztów utrzymania. Oferuje ona branży e-commerce wysoki poziom ROI.
- Konkurencyjność i rozwój – Chmura to kluczowe narzędzie w rozwoju strategii Omnichannel i programów lojalnościowych, otwiera też drzwi do nowoczesnych technologii typu konteneryzacja.
Stała dostępność e-commerce w chmurze
Wg raportu E-commerce w Polsce 2022, dla 75% przedstawicieli handlu internetowego najważniejszym czynnikiem motywującym do zakupów online jest dostępność całą dobę. Cloud pomaga sklepom internetowym osiągnąć stałą dostępność dzięki dwóm cechom: skalowalności i stabilności.
Skalowalność chmury to możliwość dynamicznego dostosowania posiadanych zasobów do aktualnych potrzeb, np. zwiększonego ruchu w związku z nową kampanią reklamową, wprowadzeniem produktu do oferty, okresem przedświątecznym, czy Black Friday. Dzięki temu, sklepy nie muszą się obawiać strat z powodu niedostępności strony.
Dodatkowo, chmura dla e-commerce oferowana przez zewnętrznych dostawców zapewnia wysoką niezawodność działania, sprawiając, że właściciele e-commerce mogą czuć się bezpiecznie 24/7/365. Środowiska chmurowe znajdują się na wysokiej jakości sprzęcie odpornym na awarie oraz łatwo można je uzupełnić o rozwiązania odzyskiwania po awarii (tzw. Disaster Recovery). Wszystko to przekłada się na stabilne działanie sklepów w chmurze.
Wzrost skuteczności sprzedaży online
Według raportu “Technologie i marketing w e-commerce – wyzwania i trendy 2021” do najważniejszych korzyści biznesowych płynących z przejścia e-commerce do chmury najczęściej zaliczają się:
- Zwiększenie wolumenu sprzedaży,
- Zwiększenie szybkości działania,
- Krótszy time-to-market.
Wiąże się to m.in. z wydajniejszym działaniem e-commerce po migracji do chmury. Dzięki temu, sklepy nie muszą się obawiać porzuconych koszyków z powodu zbyt wolnego działania swojej strony. W tej kwestii statystyki są bezlitosne – aby osiągnąć wysoki współczynnik konwersji, czas ładowania strony nie powinien przekraczać 4 sekund.
Ponadto, wysoka wydajność i szybkość mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie (SEO). Wyszukiwarki będą lepiej postrzegać witryny, które ładują się szybko i zapewniają przyjemne doświadczenie użytkownikowi. To przekłada się na większy ruch w każdym e-commerce.
Bezpieczeństwo sklepów internetowych w chmurze
Zaufanie jest podstawą modelu e-commerce. Klienci nie tylko ufają, że bez problemu zamówią i otrzymają wybrany produkt, ale również, że ich dane będą bezpieczne. Migracja sklepu internetowego do chmury umożliwia przechowywanie ich w audytowanych centrach danych, które spełniają bardzo restrykcyjne normy, m.in. obowiązujące w branżach finansowej i medycznej, takie jak ISO.
To oznacza, że umieszczenie e-commerce w chmurze zapewnia wysoki poziom ochrony przed atakami i awariami, jak też minimalizuje skutki ich wystąpienia poprzez:
- Sprzęt i oprogramowanie klasy Enterprise – przeznaczone do długotrwałej pracy pod obciążeniem
- Monitoring sprzętu, sieci i systemów w trybie 24/7/365,
- Procedury reakcji na incydenty,
- Gotowe, sprawdzone narzędzia do archiwizacji danych i backupów,
- Rozwiązania Disaster Recovery.
Optymalizacja e-commerce w chmurze
Prawidłowo zaplanowana i wdrożona chmura w e-commerce w dłuższej perspektywie znacznie obniża koszty w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami, takimi jak własna infrastruktura serwerowa. Korzyści finansowe i operacyjne wynikają między innymi z:
- Przekazania obsługi systemów zewnętrznemu dostawcy, co odciąża pracowników IT, którzy mogą skupić się na zadaniach związanych stricte z rozwojem firmy,
- Braku konieczności rozbudowy infrastruktury IT “na własną rękę” – w ten sposób przedsiębiorcy mogą uwolnić znaczne zasoby finansowe oraz przestrzeń fizyczną,
- Charakterystycznego dla chmury rozliczenia tylko za wykorzystane zasoby – dzięki temu sklepy e-commerce mogą generować oszczędności, ponieważ płacą tylko za to, czego faktycznie używają w danym czasie.
Rozwój e-commerce w chmurze bez ograniczeń
Jak wskazuje wspomniany już raport “Technologie i marketing w e-commerce – wyzwania i trendy 2021”, branża e-commerce w chmurze widzi przede wszystkim szansę na szersze możliwości rozwoju oraz dostęp do nowych technologii i rozwiązań. Mają rację – cloud umożliwia działanie na całym świecie, a więc znacząco ułatwia sklepom internetowym wchodzenie na nowe, międzynarodowe rynki.
Chmura jest także jednym z najważniejszych narzędzi w rozwoju strategii omnichannel, mającej na celu dostarczenie jak najlepszych doświadczeń zakupowych różnymi kanałami – chociażby dla klientów, którzy wolą szukać informacji online, ale kupować offline. Cloud stanowi też pierwszy krok w kierunku technologii konteneryzacji – wprowadzanej już przez liderów branży w celu dalszego zwiększania wydajności i stabilności sklepów internetowych.
E-commerce ma swoje miejsce w chmurze
Aby działać wydajnie i skutecznie, branża e-commerce musi przestawić się na rozbudowę biznesu oraz zdobywanie międzynarodowych rynków sprzedaży. Takie działania umożliwia chmura obliczeniowa zapewniając stałą dostępność i bezpieczeństwo, a także wspierając sklepy w optymalizacji kosztów i podnoszeniu wyników sprzedaży.
Zobacz również
Przejrzyj artykułyPlanujesz migrację zasobów do chmury?
Nasi eksperci odpowiedzą na każde Państwa pytanie. W zrozumiały sposób opiszą, jak działa MAIN i opracują najbardziej efektywne rozwiązanie.